Якщо запитати багатьох з Вас про те, як ви запам'ятовуєте тексти, то, напевно, Ви відповісте: "Зубрю!". А що ж таке "зубріння" ?"Зубріння" - це багаторазове механічне повторення тексту, тобто повторення без осмислення. Результатом подібного запам'ятовування є наступні "принадності".2. Такий результат.

По-перше, великі витрати часу й сил, що викликають протест у людини. Про це ще писав К. С. Станіславський у своїх щоденниках: "…Я ніколи не вмів зубрити; непосильна робота, що задається пам'яті … У мене й досі ниє серце, коли я згадую болісні ночі, проведені за зубрінням граматики або грецького й латинського тексту поетів: дванадцята година ночі, свіча догоряє, борешся із дрімотою, болісно напружуєш свою увагу, сидячи над довгим списком нічим не зв'язаних між собою слів, які потрібно запам'ятати у встановленому порядку.

Але пам'ять не приймає більше нічого, точно губка, переповнена вологою. А треба ще визубрити кілька сторінок. Якщо ж ні - то чекає крик, поганий бал, може бути, і покарання, але, головне, страх перед учителем з його принизливим ставленням до людини!"

Низька продуктивність "зубріння" була встановлена ще в дослідах Г. Еббінгауза (1885), які показали, що для заучування 36 безглуздих складів потрібно в середньому 55 повторень, у той час як для заучування віршованого тексту з 36-40 слів - 6-7 повторень.По-друге, важко згадати весь "визубрений матеріал", як кажуть, від А до Я, не роблячи тривалих пауз і не вертаючись до початку переказу. Напевно, кожний з вас знає, що досить забути якесь слово, як "ланцюжок слів" рветься, і подальший переказ матеріалу стає неможливий. Як у цій неприємній ситуації ми безпомічно чекаємо підказки, навідного запитання або починаємо розповідь із самого початку. А у відповідь чуємо глузування однокласників, докори з боку вчителя, а потім і батьків.По-третє, неможливо коротко і ясно відповісти на додаткові питання по "визубреному матеріалу" і сформулювати думки автора своїми словами, тому що неможливе глибинне розуміння тексту. "Зубріння" - це запам'ятовування послідовності слів і виявлення поверхневого змісту. Психологам добре відомий закон: "Як запам'ятаєш - так і згадаєш!". Якщо Ви запам'ятовували текст цілком слово в слово, то й згадаєте його тільки так. Якщо ж Ви запам'ятали текст осмислено, застосовуючи ефективні прийоми запам'ятовування, то згадаєте текст із будь-якого місця, відповісте на додаткові питання, зможете проаналізувати й узагальнити текст по-своєму, що саме й відповідає глибинному розумінню.По-четверте, обсяг тексту, що ми можемо запам'ятати за допомогою "зубріння", обмежений. Ми не можемо "визубрити" відразу кілька параграфів або підручник цілком. Усім відомо, що навіть один великий за обсягом параграф так вивчити важко. Це пов'язане з обмеженим обсягом короткочасної пам'яті.По-п'яте, "визубрений" матеріал, якщо його регулярно не повторювати, швидко забувається. Прикладом тому може служити стан перед іспитом, коли доводиться практично все вчити заново. По-шосте, "зубріння" формує невпевненість у собі й своїх здібностях, що негативно позначається на подальшому навчанні й веде до формування "комплексу неповноцінності". І дійсно, які емоції й почуття викликає в нас "зубріння"? Відраза, ворожість, страх, тривога, провина й т.п. Крім того, наші невдачі біля дошки сильно ранять самолюбство й змушують сумніватися в собі й своїх здібностях, що приводить до відмови вчитися взагалі або ж до навчання з явним (схованим) невір'ям у результат. Цим і пояснюється низька успішність старшокласників і їхнє небажання вчитися...

Отже, можна зробити висновок, що "зубріння" - це небезпечний для здоров'я й психіки й неефективний прийом запам'ятовування текстів.